BMW vyvinulo revoluční motor páté generace
Byznys inovace
Foto: se souhlasem BMW Group

BMW vyvinulo revoluční motor páté generace

Průmysl elektromobilů se snaží vyřešit problém se vzácnými kovy, jejichž etické získávání je stále obtížnější. Cílem je navrhnout jiné řešení, aniž by se u motorů snížila jejich účinnost.

23.02.22

Se zajímavou novinkou přichází BMW. Jak uvádí zpráva časopisu MotorTrends, jejich elektromotor páté generace, který bude pohánět nové BMW iX M60, představuje řešení, které kombinuje cit pro starou školu se špičkovou technologií elektromobilů. Účinnost motoru je skutečně vyšší, a to bez použití vzácných kovů.

BMW nedávno oznámilo, že standardní kombinovaný výkon předního a zadního motoru jeho nového modelu iX M60 bude 396,7 kW a 749 Nm točivého momentu. Přední motor bude mít výkon 190,2 kW, zatímco zadní motor bude mít v běžném provozu výkon 360,2 kW. V dalších režimech, jako je režim Sport Boost, se kombinovaný výkon vyšplhá až na 454,9 kW. 

Aby BMW dosáhlo těchto působivých čísel, vyvinulo motor páté generace bez magnetů, který pracuje jako třífázový synchronní motor v retro stylu na střídavý proud. K napájení rotoru využívá kartáče a komutátor. Ty obvykle generují prach a způsobují opotřebení, které vyžaduje jejich pravidelnou výměnu, proto se většina výrobců elektromobilů rozhodla je nepoužívat.

BMW však doufá, že použití moderních materiálů a špičkové těsnicí technologie bude pro kartáčový motor znamenat delší životnost, než je obvyklé. Zástupce BMW sdělil časopisu MotorTrend, že kartáčové moduly nového motoru jsou umístěny "v uzavřeném a utěsněném prostoru, což eliminuje znečištění prachem uvnitř statoru/rotoru".

Kovy vzácných zemin používané v motorech s permanentními magnety je stále obtížnější získávat etickým způsobem, navíc Čína kontroluje více než 90 % světových zásob těchto materiálů. Společnosti, jako je německá firma MAHLE, a dokonce i Bentley, vyvíjejí vysoce účinné indukční motory bez magnetů ve snaze snížit tuto velkou závislost na Číně a také zlepšit výsledky v oblasti udržitelnosti průmyslu, který je nyní z velké části postaven na příslibu snížení spotřeby fosilních paliv.

BMW následuje tyto příklady svým novým elektromotorem bez magnetů. Podle automobilky má motor páté generace větší hustotu energie, lepší řízení tepla a rychlejší spínací frekvenci. To vše se podle společnosti "promítá do vyšších otáček, vyššího točivého momentu a ještě vyššího výkonu".

Jinými slovy, BMW pomáhá odvětví elektromobilů řešit jeden z problémů, který podněcuje odpůrce k tvrzení, že nejsou tak dobré pro planetu, jak se uvádí.

ZDROJ

Související

Dva nové monoposty z Brna: Formule s elektrickým i spalovacím motorem budou závodit v Mostě i v zahraničí

Elektrická formule byla pro studenty obrovskou výzvou. O to větší, že se rozhodli vyvinout všechny elektronické systémy sami. „Koupit si hotovou elektroniku se nám nezdála správná cesta, protože Formula Student je především vzdělávací projekt, proto jsme si ji chtěli udělat sami. Nakonec to bylo...