Společnosti fungují jako neoficiální makléři mezi prodejci Amazonu a jednotlivci, kteří píší recenze, uvádí technologický gigant. Recenzenti dostávají produkty zdarma a malý poplatek za každou recenzi, firma pak účtuje prodejci poplatek za zvýšení hodnocení na Amazonu. Prodejci si často neuvědomují, že se to děje pomocí falešných recenzí.
Firmy, kterým Amazon pohrozil žalobou, jsou obviňovány ze společného cílení na jeho obchodní platformy v USA, Velké Británii, Evropě, Japonsku a Kanadě. Na začátku tohoto roku se Amazon zaměřil na tři z nich, a nyní podniká kroky proti další.
V důsledku toho jedna z firem přestala fungovat. Společnost Matronex v poznámce na svých webových stránkách říká, že se po akcích Amazonu „zcela vypíná“. Na webu jedné z firem, která ve své činnosti stále pokračuje, jsou rady pro zákazníky, jejichž recenze byly Amazonem zamítnuty. Mezi potenciální důvody, proč k tomu došlo, uvádí:
- snaží se napsat recenzi ještě před datem doručení
- produkt byl zdarma nebo se slevou
- objednání stejného produktu několikrát ze stejného místa a počítače.
„Piště prosím své recenze pravdivě a ne příliš často,“ stojí dále v informacích k problematickým recenzím na webu jedné z firem podnikajících v oblasti „dodávání recenzentů“.
Amazon uvádí, že v rámci mimosoudního vypořádání jedna firma souhlasila se sdílením údajů o tom, kdo jsou její zákazníci. Tvrdí, že je to pomůže vystopovat na jeho platformě. Amazon připouští, že je může být obtížné identifikovat, protože proces neprobíhá na samotném Amazonu. V roce 2020 Amazon prý zastavil zveřejnění 200 milionů recenzí, o kterých se domníval, že jsou falešné.
Recenze výrazně ovlivňují rozhodování o online nakupování. Britská vláda uvádí, že průměrná domácnost utratí za produkty 900 liber (asi 27 000 Kč) ročně na základě toho, co o nich říkají ostatní. Podle nových legislativních návrhů, které jsou v současné době ve Spojeném království zvažovány, by se placení za psaní nebo poskytování falešných recenzí stalo nezákonným.
Nedávné šetření spotřebitelského hlídacího psa Which? ukázalo, že devět z 10 nejlépe hodnocených sluchátek na Amazonu mělo začátkem tohoto roku skvělé recenze, které se ovšem týkaly úplně jiných produktů.
„Naše nedávné šetření zjistilo, že stále existují bezohledné firmy, které využívají slabých stránek systému recenzí Amazonu, takže nakupující riskují nákup produktu, podpořený tisíci falešných pětihvězdičkových recenzí,“ prohlásil ředitel Which? Rocio Concha. „Probíhající vyšetřování falešných recenzí musí vykořenit veškeré nekalé praktiky používané k manipulaci s nakupujícími a zajistit ochranu lidí, když používají velké nákupní weby.“