Martin Kysilka, 20. SRPNA 2018
Co to je: Nová generace celebrit vyprodává koncerty, vystupuje v reklamách a má obrovské fanouškovské základny na sociálních sítích. Tyto celebrity však neexistují – tedy alespoň ne fyzicky. Před několika lety se v Japonsku zrodil nový fenomén počítačem generovaných hvězd. Za jejich rozmachem stojí umělá inteligence, audiovizuální technologie a především sociální sítě. Na koncertech jsou pak „zhmotněny“ jako hologramové obrazy. Když vás nezaujme jejich show, jejich lidskost zajisté ano – což překvapivě platí i u komiksově laděných postav.
Paradoxně se jedná o nejčistší ztvárnění celebrit. „Skutečná“ celebrita lidem prodává iluze o své osobě, které zřídkakdy reflektují její pravou osobnost. Dalo by se tak říct, že digitální celebrity jsou opravdovější než ty lidské.
Asi vás moc nepřekvapí, že většina těchto umělých hvězd pochází z Japonska. Pojďme se na ty nejznámější z nich podívat
Hatsune Miku
Hatsune Miku je zpěvačka s image japonské školačky s křiklavě tyrkysovými vlasy, vytvořená japonskou firmou Crypton Future Media prodávající hlasové syntetizéry. Možnost naučit ji zazpívat jakoukoliv píseň (za menší poplatek) z ní udělala instantní senzaci. Miku vystupuje jako hologram a její koncerty na kterých zpívá skladby složené svými fanoušky, jsou vždy vyprodané. Hlas počítačové postavičce propůjčila japonská umělkyně Saki Fujita.
Aimi Eguchi
V roce 2011 dívčí kapela AKB48 oznámila příchod nového člena, šestnáctileté Aimi Eguchi, o které doposud nikdo neslyšel. Postupně se začala ukazovat v reklamách. Až časem se zjistilo, že Aimi Eguchi je počítačem vytvořená postava, poskládaná z rysů svých šesti kolegyň.
Lil Miquela
Instagramový profil devatenáctileté influencerky Lil Miquelay za pár let nasbíral miliony followerů. Je modelkou a zpěvačkou a ráda se obléká do modelů známých módních značek. Občas si vyrazí s přáteli ven či na koncert. Podporuje LGBT komunitu a hnutí Black lives matter. Je velmi záhadná, což má také nemalý podíl na její popularitě.
První instagramový příspěvek devatenáctileté zpěvačky pochází z dubna 2016. Nejasnosti lidí vůči jejímu zjevnému digitálnímu vzhledu ale vyvrcholily v dubnu letošního roku. Lil Miquela je „pouze“ propracovaná počítačová simulace. Na Spotify se v srpnu loňského roku dokonce objevil její singl Not mine.
Miquela však není pouhou zajímavostí v kyberprostoru, ale také internetovou influencerkou a lukrativním reklamním prostředkem firem jako je Prada, Supreme či Chanel.
Shudu
Shudu, která je uznávaná jako první digitální supermodelka je výtvorem módního fotografa Camerona Wilsona. Cameron chtěl vytvořit perfektní ženu – krásnou a nedostupnou. Jeho Shudu má dokonalou černou pleť a široké plné rty. Jejího kouzla si všimlo mnoho dalších lidí na jejím instagramovém profilu, kde teď má skoro 85 000 sledujících. Nyní propaguje rtěnky, se kterými přišla na trh zpěvačka Rihanna. Cameron Shudu vymodeloval v 3D programu.
Mnohým kritikům se nelíbí fakt, že bílý designer vytvořil umělou černou modelku namísto toho, aby platil reálné modelce afrického původu. Wilson se však nechal slyšet, že právě prostřednictvím Shudu do modelingu a módy vnáší pestrost a diverzitu.
Oživlé legendy
Ačkoliv se nejedná o nové či uměle vytvořené celebrity, určitě stojí za zmínku i trend holografických show. Na těchto koncertech jsou zesnulé hudební legendy přivedeny zpět mezi živé za pomocí virtuálních hologramů.
Jedním z vrcholů slavnostního předávání hudebních cen Billboard Music Awards 2014 v Las Vegas se stal právě holografický koncert Michaela Jacksona. Michael Jackson ve zlatém saku, bílém tričku a červených kalhotách „zazpíval“ Slave to the Rhythm.
Vedle krále popu byla dále dočasně oživena i hip-hopová ikona Tupac. Ten svůj posmrtný comeback uskutečnil na festivalu Coachella. I když se na internetu často píše o hologramu, doopravdy se jedná o optickou iluzi známou jako „Pepperův duch", při níž se projekce promítá na poloprůsvitné plátno.
Dr. Dre, který přišel s nápadem oživit rappera zastřeleného v roce 1996 udájně zvažuje uspořádat světové turné. Je toto začátek holografických koncertů, které by alespoň dočasně vzkřísily zesnulé legendy a umožnili nám spatřit naše oblíbené herce a muzikanty z dávných dob?
Dopad: Dnes se bavíme především o showbyznysu, nemusí tomu však být dlouho a inteligentní hologramy nám jednou mohou radit s financemi anebo nám asistovat v obchodě. Jak budeme jako lidstvo vycházet s polidštěnou umělou inteligencí? Interakce s těmito virtuálními celebritami nám může mnohé napovědět. Už nyní je však jasné, že digitální hvězdy mohou být velmi silnými influencery a lukrativním reklamním prostředkem.