Učící aplikace, "roboučitelé", jsou jednou z dominantních podob procesu vzdělávání blízké budoucnosti. Počet žáků a studentů na učitele globálně vzrůstá. Pasti zaostávání platů pedagogů za mediány pracovních trhů se vyhnulo jen pár osvícených zemí a s exponenciálním tempem sociálních a technologických změn a dramatickým růstem kvanta informací nedrží školské systémy a pedagogové tempo nikde na světě.
Do vývoje roboprofesora, učící aplikace pro mobily, se před časem pustil sanfranciský startup Volley a v březnu uplynulého roku přilákal v seed round na svůj projekt 2.3 milionu dolarů od andělů z Applu či Dropbox a několika velkých investorů, mezi nimiž zaujal fond zakladatele Facebooku a jeho ženy “Zuckerberg Education Venture”. V současnosti je na světě alpha verze, do které se lze zaregistrovat na webu Volley.
Zakladatelé získali pro svůj záměr impulz v rapidním pokroku umělé inteligence, strojového zpracování textu, pokročilého vyhledávání a seriózní větve neurolingvistického programování. A motivem pro jejich projekt bylo jejich i všeobecné zklamání z úrovně většiny učících aplikací na trhu.
Roboprofesor v mobilu od Volley umožňuje studentům osvojit si po všech stránkách téma určitého textu, se kterým mají problém. "Profesor" si text i s ilustracemi nejprve prohlédne kamerou mobilu. Mnohostranně jej analyzuje a vyhodnotí, rozcupuje jej poté do podstatných podtémat a subproblémů a jejich seznam ukáže studentům. Ten/ta si z nich vybere ty, se kterými má jakýkoliv problém. Roboprofesor poté k těmto problémovým bodům látky vyhledá na internetu vše dostupné, tedy dodatečné informace, alternativní texty, fakta, vysvětlující a výkladové texty a videa. Z této změti udělá komplementární výběr bez duplicit, přičemž bere v úvahu relevanci, pedagogickou kvalitu a srozumitelnost. A nezůstane jen u vlastního tématu. Studentovi proaktivně nabídne i související informace a výklady, které jsou předpokladem porozumění danému tématu. Například pro téma "fotosyntéza" také nezbytné znalosti o glykolýze. Pro případ, že “student tehdy chyběl”. Aplikace je tedy nejen vyučovací, ale i doučovací. Aktivně nabízí zacelení znalostních mezer.
Volley nekonkuruje tvůrcům milionů učebnic, textů, přednášek, edukačních videí, Wikipedii, tisícům tematických videí Khan Academy, Udemy, Coursera. Stojí nad těmito zdroji a dělá z nich na tělo šitý výběr. Vlastně je “uberizuje”. Startup hodlá svoji aplikaci nabízet bezplatně a výnosy získávat od výrobců učebnic, poskytovatelů vzdělávacích služeb a školských sítí.
Pavel Kysilka
6DAcademy
9.1.2017
Originální článek