Co to je: Nedávno jsme psali o tom, jak AlphaGo, program umělé inteligence dceřiné společnosti Googlu DeepMind, pětkrát za sebou porazil evropského šampiona Fan Huie ve starověké hře GO.
Nyní AlphaGo porazilo světového šampiona Ke Jie nejmenším možným rozdílem a to o půl bodu. Po utkání CEO DeepMind Demis Hassabis prozradil, že před partií byl AlphaGo naprogramován tak, aby šance na vítězství byly co nejvyšší, namísto toho, aby při případné výhře byl rozdíl ve skóre co největší.
Tato nová verze AlphaGo se skromným názvem Master, používá 10x méně výpočetní síly než jeho předchůdce, který naposledy porazil dalšího světového hráče Lee Sedola. Nyní program umělé inteligence pracuje z průměrného PC připojeného na Google cloud server. Tým z DeepMind plánuje z AlphaGo udělat nástroj, jehož prostřednictvím bude komunita hráčů Go zlepšovat svou hru. V následujícím turnaji Master vyzve 5 profesionálních hráčů najednou.
Narozdíl od programu DeepBlue, který v šachách porazil Garry Kasparova, AlphaGo nebylo naprogramováno, aby se naučilo hrát jednu konkrétní hru. GO se naučilo hrát za pomocí „general-purpose“ algoritmu, který pro AlphaGO zinterpretoval herní systém GO. Učící se technika AlphaGo dokáže rozpoznat komplexní systémy, dlouhodobé plánování a rozhodování – schopnosti, kterých byl dříve schopný pouze člověk.
Dopad: Podle Demise Hassabise je hlavní cíl projektu DeepMind zásadně rozšířit pole působnosti umělé inteligence a prosadit ji ve vědě a medicíně, aby pomohla svým lidským kolegům ve výzkumu nových revolučních postupů a technologií.
I když vítězné tažení umělé inteligence napříč GO, šachy či Civilizací je velmi významný pokrok, hlavní příběh AI napíše, až začně demonetizovat a demokratizovat takřka vše kolem sebe. Co se stane až programy umělé inteligence budou levnější, chytřejší, rychlejší a dostupnější?
Originální článek