Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /www/doc/www.6dhub.cz/www/templates/6dhub/html/com_k2/default/item.php on line 37
Roboti indického GreyOrange disruptují logistiku
Technologie

Roboti indického GreyOrange disruptují logistiku

10.05.21

Samay Kohli, student indické techniky, měl v roce 2008 chuť postavit humanoidního robota. Jeho profesor to považoval v prostředí Indie za utopii. Kohli se spolužákem to nevzdali, a jejich robot nakonec vítězil v soutěžích v kung fu a fotbalu robotů. Dnes je jejich firma GreyOrange asijským šampionem, nikoliv ovšem v kategorii robotických her a sportů, nýbrž v oblasti online nákupů.

Tento byznys v Indii rostl s tím, jak počítače pronikaly do domácností. 350 milionů je jimi vybaveno už dnes a podle mezinárodní platební společnosti Worldpay se toto číslo do tří let zdvojnásobí, díky čemuž lidé po internetu utratí 64 miliard dolarů za online zakoupené zboží. Není divu, že indický onlinový trh láká investory: jen samotný Amazon navýší svou původní dvoumiliardovou investici o další tři miliardy dolarů.

Tento boom si ale říká o masivní logistickou obsluhu. To je přesně ta příležitost, na kterou nasedl GreyOrange. Dnes pokrývá 90% skladové robotizace a automatizace, operuje v pěti zemích a zaměstnává 650 lidí. Jeho klíčovými produkty jsou dva typy robotů. Prvním je Butler, který je vybaven umělou inteligencí a dokáže vyhledat a vyzvedout určené zboží z polic skladu. Tento robot zvýšuje produktivitu skladníka čtyř až pětinásobně: ze sto kusů zboží za hodinu na 400 - 500. Druhý z robotů, Sorter, třídí prodané zboží v distribučním centru skladu. Ambicí zakladatelů je, aby kombinovaná síla obou instalovaných robotů dokázala zvádnout tři miliony zásilek denně. Jejich operačním modelem i nadále bude kombinace lidí, robotů a umělé inteligence.

GreyOrange musel při své indické expanzi překonat několik překážek, mimo jiné nerozvinutý venture kapitálový ekosystém, který by měl poskytnout financování nadějnému startupu. Přesto se ukazálo, že i následující princip z devatera faktorů startupových úspěchů, o nichž jsme psali, se v případě GreyOrange naplnil: nemusíte být nutně v Siliconu.

Originální článek

Související