Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /www/doc/www.6dhub.cz/www/templates/6dhub/html/com_k2/default/item.php on line 37
Počítač porazil profesionální hráče pokeru. Češi ho totiž naučili blufovat
Technologie

Počítač porazil profesionální hráče pokeru. Češi ho totiž naučili blufovat

10.05.21

Jan Klesla, LIDOVKY.CZ 3. BŘEZNA 2017

Začalo to piškvorkami. Pak se superpočítače o velikosti menšího bytu naučily vrhcáby i­ hru králů – šachy. Loni svět šokovala umělá inteligence, která vítězí v populární asijské stolní hře go a teď se křemíkoví gambleři dostali na novou úroveň.

Společné dítě česko-kanadského týmu výzkumníků, program DeepStack, porazil 33 profesionálních hráčů pokeru s šestkrát lepším výsledkem, než potřebuje člověk, aby se hazardní hrou živil. A stačí mu jen laptop.

Tři čeští vědci a jejich kolegové z univerzity v Albertě dosáhli průlomu, jako když počítač DeepBlue před dvaceti lety porazil šachového velmistra Garyho Kasparova. Nebo když umělá inteligence Watson od IBM vyhrála znalostní televizní soutěž Jeopardy. Dva z trojice pracují právě na vývoji Watsona a nyní plánují přesun do amerického centra.

Na rozdíl od šachů totiž v pokeru počítač nevidí soupeři do karet a musí umět i blufovat.

V pokeru člověk ani počítač nevidí, jak na tom protihráč ve skutečnosti vlastně je. Musí tedy počítat s­ neúplnými informacemi. Česko-kanadský DeepStack tak zdolal další metu v dnes se raketově rozvíjející matematické disciplíně zvané teorie her, která se uplatňuje v řadě oborů od bezpečnosti na letištích až třeba po obchodování na burzách.

Počítač přitom má díky pokročilému strojovému učení něco, co by se dalo přirovnat k lidské intuici. Sám se naučil veškeré strategie. A sám si také vyhodnotil, že nejlepší je v některých situacích s horšími kartami jednoduše blufovat.

„Naučili jsme ho jen pravidla a nějaké herní tipy,“ potvrzuje Viliam Lisý, jeden z výzkumníků týmu, složeného z české strany z Fakulty elektrotechnické ČVUT a z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

„Nikdo z nás z celého týmu nejsme pokeroví hráči,“ s úsměvem doplňuje Lisého jeho kolega Matěj Moravčík. Poker je pro matematiky a IT experty metou, kterou se snaží pokořit už desetiletí. Experiment, který bude v pátek zveřejněn v prestižním magazínu Science, spočíval v­ tom, že program DeepStack hrál stovky partií online s 33 profesionálními pokerovými hráči vybranými Mezinárodní pokerovou federací.

Experiment proběhl už loni v listopadu a v prosinci, tedy dříve než více medializovaný pokus konkurenčního týmu z Carnegie Mellon University v americkém Pittsburghu. Ti ovšem obdobně posadili ke stolu hráče a počítač až letos v lednu. Potřebovali navíc i mnohem větší výpočetní výkon.

V obou případech se hrála varianta hazardní hry ve formě jeden na jednoho, která je nejběžnější ve světových kasinech. Psychologii hráčů proto nemusel stroj zkoumat a napodobovat.

„Hrajeme konzervativní strategii s nejlepším průměrným výsledkem. V případě, že by seděl u stolu další a slabší hráč, je možné, že by nad ním mohl člověk získat psychologickou výhodu,“ popisuje třetí z výzkumníků Martin Schmid.

Právě varianta s více hráči je další a mnohem vyšší metou. Už současný algoritmus se dá ovšem použít v reálu. „Klíčové je mít jasně nastavená pravidla hry,“ upřesňuje Schmid s tím, že dnešní využití by mohlo být v kybernetické bezpečnosti, ale třeba i na burze. Všude tam, kde stojí proti sobě dva lidé, může být na té druhé straně i umělá inteligence.

 

Originální článek

Související