Milada Kadeřábková, 08. 06. 20
Desítky novinářů byly vyhozeny poté, co se je společnost Microsoft rozhodla nahradit roboty. Zaměstnanci dosud se starající o domovskou stránku zpravodajského webu MSN a webového prohlížeče Microsoft Edge, který denně používají miliony Britů, si budou muset hledat jinou práci, protože na jejich místo nastoupí stroje.
Asi dvaceti sedmi osobám zaměstnaným společností PA Media – dříve Press Association – bylo ve čtvrtek sděleno, že během měsíce o práci přijdou. Společnost Microsoft se totiž rozhodla, že na jejích domovských stránkách bude vybírat i editovat články umělá inteligence.
„Jako všechny ostatní společnosti, i my pravidelně své podnikání vyhodnocujeme,“ uvedl mluvčí Microsoftu v oficiálním prohlášení. „To může vést ke zvýšeným investicím do určitých oblastí a také, čas od času, ke snížení počtu zaměstnanců. Tato rozhodnutí nejsou výsledkem současné pandemie,“ zdůraznil.
Zaměstnancům bylo řečeno, že rozhodnutí společnosti Microsoft ukončit smlouvu se společností PA Media bylo přijato během krátké doby v rámci globálního posunu od lidí směrem k automatizovaným aktualizacím zpráv. Jeden ze zaměstnanců, který v týmu pracoval, se k tomuto rozhodnutí anonymně vyjádřil: „Několik měsíců to bylo automatizované jen částečně, ale teď jedou plnou parou vpřed. Je demoralizující myslet si, že stroje nás mohou nahradit, ale asi to tak už bude.“
Jiný zaměstnanec poznamenal: „Veškerý svůj čas trávím tím, že čtu, jak automatizace a umělá inteligence převezmou naše pracovní místa. A už je to tady – roboti mi vzali práci.“
Tento muž se také domnívá, že rozhodnutí nahradit lidi softwarem je riskantní, protože stávající zaměstnanci se drželi „velmi přísných publikačních pokynů“, které zajišťovaly, že uživatelé nebyli po otevření prohlížeče vystaveni násilnému či nevhodnému obsahu, což je obzvlášť důležité u mladších jedinců.
Tým pracující na webu společnosti Microsoft nevydával vlastní příběhy, ale přesto vykonával redakční kontrolu – vybíral články produkované jinými zpravodajskými organizacemi a upravoval obsah a případně i nadpisy tak, aby odpovídaly konceptu. Články byly poté zveřejněny na webových stránkách společnosti Microsoft, přičemž společnost sdílela příjmy z reklamy s původními vydavateli.