V čem je problém: Ačkoliv elektromobily na silnicích ještě moc nevídáme, jejich nástup je nevyhnutelný. S výkonnějšími bateriemi a výstavbou elektrostanic elektromobily do pár let vytlačí tradiční automobily se spalovacími motory. Další metou elektromotorů se logicky stává letecká doprava. Tu ale tíží stejný problém, jaký měly (v některých případech stále mají) elektromobily – baterie. Ikdyž dnes jsou již baterie v elektromobilech dostatečně výkonné, stále se může stát, že při slabé infrastruktuře elektrostanic v kombinaci se špatným plánováním, se dostaneme do situace, kdy se baterie vybije. V nejhorším případě odstavíme vozidlo a počkáme na pomoc. U letadel by však měla takováto situace fatální následky. Zatím nejúspěšnějším elektroletadlem je dvoumístný Airbus E-Fan, který však je značně limitován rychlostí i doletem. Jeho 150 kilová baterie umožní jen 60 minut letu s maximální rychlostí 220 km/h.
Řešení: S možným řešením komercializace elektropohonu v letectví přichází startup Zunum a to ve spolupráci s JetBlue Ventures a Boeingem. Zunum se inspiruje u General Motors a vychází z jejich hybridního automobilu Chevy Volt. Inženýři z GM do tohoto elektromobilu přidali malý benzínový motor. Pokud se baterie vybije, zastoupí ji spalovací motor, který začne vyrábět elektřinu. Zunum věří, že pokud by se obdobný systém turbínového generátoru nainstaloval i do elektroletedla, délka doletu by se rozšířila až o 1126 km.
CEO Zunumu Ashish Kumar tvrdí, že tento nový hybridní letoun by byl o 75% tišší než klasická letadla a výdaje za palivo by se snížily až o 40-80%. Dále doufá, že první komerční hybridní letadlo s kapacitou 10-50 pasažérů by mohlo vzlétnout již do 10 let.
Dopad: Hybridní model nové generace letadel se zdá být jako zřejmé řešení. Zajímavý je ale byznys plán, jaký Zunum zvolil. Do té doby než elektroletadla budou schopny delšího doletu a větší kapacity, tradičním letadlům nelze konkurovat, a proto se Zunum chce zaměřit na malá nevyužitá letiště, která propojí svými letouny a vytvoří tak zcela novou síť. „97% veškeré letecké dopravy využívá jen 2% malých letišť“ říká CEO Ashish Kumar. Krátké lety mezi malými letišti s menší skupinou pasažérů by mohly zvýšit efektivitu, snížit dobu cestování a také odlehčit pozemní dopravu.