„Řídit velkou firmu a zároveň si uhlídat čas pro rodinu i pro sebe, je náročný a permanentní zápas,“ říká Daniel Abrahám
Leadership
Foto: se souhlasem Daniela Abraháma

„Řídit velkou firmu a zároveň si uhlídat čas pro rodinu i pro sebe, je náročný a permanentní zápas,“ říká Daniel Abrahám

Na dotazy redakce 6D odpovídal majitel reklamní agentury EFFE Prague Daniel Abrahám. 

07.06.22

Jakou zásadní změnu vidíte za těch 20 let, kdy jste na trhu?

Teprve nedávno jsem to probíral s jedním kolegou z branže. Zásadní změnou je, že dnes, na rozdíl od doby před 15 až 20 lety, zdaleka nestačí, že někoho znáte. Reálně se trh profesionalizoval. Osobně vnímám fakt, že se klienti nedohadují na večírcích v “přítmí”, ale za denního světla na jednáních, za jednu z těch zásadních změn na trhu.

V čem je pro vás retail tolik zajímavý? 

Úplně nejvíc je pro mě retail sexy v tom, že pokud něco funguje dobře, vidíte výsledky extrémně rychle. Dobrá kampaň zafunguje během několika dní v retailu. Je to samozřejmě obousměrná cesta, čili i špatné kampaně vám tvrdě a téměř okamžitě vezmou footfall a obrat. A to je to neskutečné kouzlo retailu. Jedná se o instantní extrémy. Jak do plusu, tak i do minusu... A ne každý má na takovou housenkovou dráhu žaludek a nervy. Proto mají můj velký respekt všichni, kteří v tomto „tempu“ dokážou růst a nezblázní se. Je to adrenalin. To je neoddiskutovatelný fakt.

Když jste začínal před 20 lety, jaké jste měl cíle, finanční možnosti a jaký byl podle vás trh?

Já jsem toužil být hlavně největší na trhu. A to se mi časem v podstatě splnilo. Jen jsem při tom jaksi zapomněl na zisk. Udržitelný business model. A mé vlastní zdraví... Čili nás bylo více než 60 v kanceláři. A měli jsme tržbu 200 milionů ročně. Ale zisk ani ne 4 miliony. Do toho ještě nezaplacené faktury od "špatných klientů", které jsem bral kvůli růstu, minus chybná rozhodnutí, takže reálně jsem končil rok s mínus 4 miliony. Ne plus. A byl jsem tak přepracovaný, až jsem z toho zkolaboval. Situaci, kterou zná řada z nás.

S kolika lidmi jste začínal? 

Úplně sám, v pracovně bytu mého otce, do které se chodilo přes pokoj pro hosty. Tam jsem spal na sklápěcí posteli. Když byla zavřená, vypadala jako skříň. A když jsem tam měl meeting, zavolal jsem kamarádku servírku, co si tam přišla sednout jako recepční, a prozváněla z mobilu pevnou linku, aby tam byl "frmol". Dnes nás je opět 60. Ale firmu reálně řídím přes šest lidí, kteří se starají o české a slovenské kreativní a account teamy. A hlídám si čas pro rodinu a pro sebe. I když je to náročný a permanentní zápas.

Jaký projekt vám na začátku pomohl vyrůst a pomohl tak získat lepší pozici, možnosti, poptávky klientů apod.?

Prvním velkým klientem byl ELECTROLUX. Realizovali jsme BTL kampaně a katalogy prodejců pro 18 zemí. Tedy 18 jazykových mutací, tisk a distribuci v Evropě. Pro HUB ve Vídni. To byla obrovská věc. A pak první ATL klient – ​​Poštovní banka. To nás vystřelilo to A ligy. A přišla BILLA Slovensko a můj milovaný retail.

Jak jste se motivoval, případně co vám pomohlo překonat těžká období? 

Každou chybu, špatné rozhodnutí, jsem po určité době byl schopen strávit. A brát to jako školení. Přestal jsem řešit klasický pohled na business na základě ročních výsledků. Honit konec měsíce, konec kvartálu, konec roku. A od jisté doby jsem se začal obklopovat těmi nejlepšími lidmi v branži. A hlavně jsem si jich hodně vychoval.

S jakými čísly - ročními rozpočty/obraty pracujete v současnosti?

Pohybujeme přes 200 miliónů korun obratu, a zdravá ziskovost se pohybuje kolem 10 %.

Kolik máte klientů? V jakém odvětví nejčastěji vaši klienti působí?

Počtem klienty neohromíme. Děláme s nimi ovšem dlouhodobě a opravdu velké kampaně. A hlavně pro ně produkujeme nejen reklamu, ale často také kampaňové produkty. Klíčových klientů máme 10.

Kdybyste měl možnost něco zpětně změnit, co by to bylo?

Mnohem spíše bych fungoval autentičtěji, víc dal na mou intuici. Tím, že jsem si málo věřil. Nezapomínejte, že jsem byl 23 leté ucho, když jsem agenturu založil. Často jsem se nechal "zviklat" v názoru, protože mě někdo ukecal. A já prostě couvl, protože jsem se bavil s někým, kdo měl v té době desetileté zkušenosti. Asi bych některé klienty a kolegy ztratil, ale určitě bych mnohem dříve našel ty pro mě správné. Se kterými můžeme růst a prosperovat. Kteří se mě nebojí překvapovat, inspirovat ale i konstruktivně kritizovat.

Nově jste otevřel pobočku i v ČR pod názvem EFFE Prague. Čím je pro vás český trh zajímavý a jaký potenciál tady vidíte?

Neskutečně mě baví exportovat „mozky“ toho nejlepšího ze Slovenska. Praha je první volba pro slovenské agentury, kterým je lokální trh již příliš těsný. Logicky jednak jazykem, jednak dostupností. A je neuvěřitelné, jak se zpětně dokážeme inspirovat zase od českých kolegů a neustále posouvat limity. Po utlumení našich plánů kvůli covidovým opatřením konečně můžeme realizovat naši vizi České a Slovenské federativní agentury.


Daniel Abrahám

Daniel Abrahám vede agenturu EFFE (Effectivity s.r.o.) dvacátým rokem jako její zakladatel a CEO. Během tohoto období postupně vybudoval EFFE Bratislava, druhou Bratislavskou agenturu Relations Consulting, mezinárodní agenturu International Effectivity, v Chorvatsku pobočku EFFE Croatia a v ČR EFFE Prague. V roce 2020 byl nominovaný EY na podnikatele roku a v tom stejném roce se EFFE Bratislava stala vítězem soutěže „Office roku 2020“. Mezi nejvýznamnější klienty patří aktuálně Kaufland, Lidl, Nay, Enel, Tchibo, Samsung, Orange a mnoho dalších.  Ve volném čase se nejraději věnuje rodině, manželce Zuzce a synům Davidovi a Damienovi. Jako bývalý sportovec v létě doplňuje energii hobby triatlonem a v zimě skitouringem. 

 

Zdroj info: autorský rozhovor

Související


Karel Trpkoš o digitalizaci ve státní správě: Od kritiky k úspěchu

6Dhub.cz · CZECHárna Petra Beneše #54 - Karel Trpkoš