Pokud si chcete přidat Czechárnu Petra Beneše na Spotify, můžete tak učinit ZDE.
Už když jsme se poprvé setkali, měl jsi k tomu, cos dělal (tehdy v IBM) neotřelý přístup. Dnes je ti 42 let a máš toho poměrně hodně za sebou: podnikat jsi začal někdy kolem 20 let, potom jsi odjel dělat byznys do Kansasu. Co jsi v Americe dělal?
Podnikat jsem začal ještě možná o fous dřív, živnosťák jsem si udělal v 18 letech. Od začátku jsem byl v IT, začal jsem už při škole – přičichnul jsem k internetu ve firmě První telefonní v Jihlavě, kde jsem dělal přípojný bod CesNetu, což bylo úžasný, takové 32kbitové pojítko a k tomu dial-up server, to bylo hodně low level. Ale to byly takové ty úplné začátky. Do Kansasu jsem se dostal velkou náhodou.
Jaký byznys se ve dvaceti letech jede dělat do Ameriky? Co to bylo?
Měl jsem to štěstí, že jsem předtím dělal sázkový systém pro Velkou Chuchli. Tam jsem se naučil něco o tom, jak se dělají sázky na koně a jak se dá takový portál a takový byznys zprostředkovat. Pak jsem se potkal s klukem z Ameriky, který shodou okolností vyrostl v místě s názvem Abilene – to je vesnice uprostřed Kansasu, hrozně nicotná, ale funguje tam asociace, která registruje všechny závodící chrty. Všichni chrti, kteří můžou závodit, tak musí projít tou registrací tam. No a tam přišel ten nápad vytvořit sázkový systém, který jsme udělali tady na koně, tam na chrty.
Nějakou dobu jsi také strávil na Ministerstvu školství, je to pravda?
Je to pravda. Byl jsem v Cermatu zodpovědný za přípravu IT části státních maturit. Spolu s ostatními kolegy jsme psali projekt pro Evropskou Komisi, která státu na naše řešení poskytla dotaci.
Shrňme si to: podnikání ve dvaceti letech, zkušenost ze státní správy, pak z Velké Modré, a dnes máte jednu nebo vlastně dvě firmy? Já vím o firmě Stratox, která se věnuje poradenství v oblasti přechodu do cloudového prostředí. A pak je něco, co se jmenuje CodeNOW, a já nevím, jestli je to firma, nebo jen brand, produkt… Jak to vlastně je?
Po šesti letech v IBM jsem začal přemýšlet, jestli už náhodou nejsem moc starý a jestli ještě nějaké podnikání v životě stihnu. V tu dobu se mi zrovna narodil syn a pořídil jsem si hypotéku na byt, ale i tak jsem prostě podal výpověď. Ze začátku to bylo trochu stresové, ale dnes je Stratox skupina čtyř firem, které poskytují advisory a professional services. Jedna z těch firem je Stratox Cloud Native, která vyrábí produkt s názvem CodeNOW. Stratox Cloud Native ale brzy zanikne a bude pouze firma a produkt CodeNOW.
Když jsem se díval na váš web, dočetl jsem se, že vytváříte produkty, nabízíte Cloud Native superhrdiny a poskytujete poradenství k urychlení cesty klienta ke Cloud Native prostředí. Jak si mám představit takového Cloud Native superhrdinu? Je to něco jako Ken od Mattela? Nebo co to vlastně je?
Je to všechno možné kolem toho, když chcete vyrábět a dobře provozovat aplikaci v cloudu. Začíná to tím, co vlastně řeším za problém - jestli řeším ten správný problém, tam je trošku toho advisory. Potom jaký vlastně mám přístup k dodávání, k návrhu architektury a k umístění v dané organizaci. Tyto věci jsou spojené nádoby. Musí na sebe navazovat organizační struktura i topologie týmu a produktu. A v neposlední řadě je tam také ta samotná architektura: nadesignovat architekturu softwaru tak, aby dokázala využít všechny benefity, které cloudová infrastruktura a cloudové platformy nabízí, není úplně jednoduché. Firmy dělají velmi často chyby hned na začátku. Použiju monolitický přístup třívrstvé architektury a pak se ho snažím dokompenzovat různými službami. Velmi často to končí jako kočkopes, který se špatně udržuje a ztrácí benefit krátké zpětnovazební smyčky.
Kdo je dnes váš typický zákazník? Založili jste firmu, rostete – kolik dnes máte lidí?
Dohromady dnes máme ve všech třech firmách něco mezi 150 a 160 lidmi. Zákazníky máme od úplně maličkých startupů až po velké firmy typu Komerční banka.
Proč si vás najme firma jako je třeba Komerční banka? V čem spočívá vaše přidaná hodnota?
Je to zejména v tom, že málokdo nebo ne úplně všichni jsou v takto velké organizaci schopni něco prosadit, něco zkomunikovat, něco vysvětlit, a na nějakém dlouhodobějším horizontu ten cíl udržet. Tyto skills všechny firmy nemají - je potřeba nějaká zkušenost, jak vůbec pracovat s takovou složitou strukturou.
Před pár měsíci jste dostali finanční podporu – je to něco, co by mělo nastartovat nějakou globálnější expanzi?
Přesně tak. Pro Komerční banku jsme řešili problém, jak může takto velká firma začít dělat Cloud +654 architekturu. Nebyli jsme jediní, samozřejmě, ale dodávali jsme kompletně open source platformu, ze které jsme později zderivovali produkt CodeNOW, kterému jsme poskytli samostatnou platformu s větším dosahem. Chtěli jsme, aby byla dostupná i pro startupy a středně velké firmy. V určitý okamžik jsme ale zjistili, že český trh je jednak velmi malý, a jednak pro prodej hodně složitý. A tam jsme se rozhodli, že půjdeme hodně směrem Ameriky. To je pěkný, homogenní trh, ale přejít tam není úplně levné. Začít tam něco dělat je o penězích, naštěstí se nám ale podařilo domluvit spolupráci s J&T.
Čím myslíš, že jste je přesvědčili? A jaká je teď vaše market entry strategy?
Jednak prostě věřím, že máme dobrý produkt, ale také už o nás asi v šesti různých novinách napsal Gartner. Náš přístup k tvorbě té platformy je, řekl bych, unikátní: valná většina našich konkurentů se snaží udělat vlastní proprietární platformu, my jsme ale šli jinou cestou. Říkali jsme: Na trhu už je řada vyprofilovaných hráčů, proč tedy nevyužít toho, co už oni nainvestovali, objevili? Vše to poslepovat dohromady a udělat ready-made integraci už standardních toolů? To je to, v čem jsme jiní, a proto nás Gartner rozpoznal, a tímto se dá v Americe oslovit všechny možné cílové skupiny. Dlouho jsme pracovali na tom, aby to řešení bylo cost-effective právě pro startupy a aby tam byla value proposition. Zejména v Americe je celá řada startupů, které jsou založeny lidmi, kteří mají nápad, ale nemají vůbec žádné technické pozadí. A všechno outsourcují. Ale jakým způsobem ten outsourcing uřídit? Jak vím, že ten, komu dávám peníze, skutečně pracuje? A jen neříká, že pracuje? Co když od něj později chci zpět zdrojové kódy – co mi dá? A jak poznám, že mi dal všechno?
Co budou muset velké firmy změnit ve svém vnitřním fungování, aby zůstaly relevantní v tomto měnícím se světě, kdy se z proprietárních řešení přesouváme do Cloud Native prostředí? A jak k té změně budou muset přistoupit?
Budou muset ve vnitřním prostředí identifikovat někoho, kdo je schopen na sebe navázat malou skupinu lidí a velmi rychle dodávat hodnotu. To je podle mě způsob, jak jsou velké firmy schopny dekomponovat vnitřní organizační strukturu do menších jednotek, na kterých se výkonnost a přidaná hodnota, nákladová relevantnost vůči celkovému trhu dá udržet.
Jaké vidíš nejnovější trendy, které s cloudovým prostředím souvisí? Co nového se objevuje a o čem se budeme bavit, až tady budeme sedět za pět let?
Myslím si, že čím dál tím víc to všechno směřuje k outsourcingu a abstrakci. Jednotlivé technologie se mění tak rychle, že pro spoustu lidí už to na byznysové úrovni nedává smysl sledovat. Před pětadvaceti lety, když se programovala řešení v Pascalu, tak si u toho valná většina lidí naprogramovala jakési úložiště. Když to dnes někomu řekneš, obvykle následuje dotaz, proč jsi nepoužil nějakou standardní databázi. Ale jaké databáze byly k dispozici? Pro spoustu lidí nebylo z finančních důvodů jiné východisko, takže se programovaly i takovéto věci. Pak byla éra, kdy se programovaly CRM - Každý si programoval to svoje. Dnes se toto všechno nakupuje jako hotové řešení, která jsou customizovatelná v tolika aspektech, že už nedává smysl si to vyvíjet.
Když jsme se kdysi bavili, napadl mě termín legolizace. Stává se z toho taková stavebnice Lega, kdy si z unifikovaných komoditizovaných kostek stavíme, co nás napadne. Někdy to je hra, někdy je to něco jiného, ale ty stavební kostky jsou pořád stejné.
Je to tak.
Jak vnímáš zranitelnost cloudu v době globálních krizí, kdy se to na nás valí ze všech stran? Zvětšuje se naše závislost a zmenšuje se ta míra naší soběstačnosti?
Na firemní nebo na osobní úrovni?
Na obou.
Na osobní úrovni s tím mám trochu problém. Tam si opravdu myslím, že člověk odevzdává strašně moc - zejména behaviorálních dat. Firmy za chvíli prostě budou vědět lépe než my sami, co vlastně chceme a potřebujeme. A tím pádem se staneme artiklem, zbožím, se kterým se obchoduje, aniž bychom o tom věděli. To si myslím, že není úplně dobře. Druhý takový rizikový aspekt, který tam vidím, je Cambridge analytika, Rusko a vůbec manipulovatelnost. Myslím si, že spousta lidí se velmi brzy může stát subjektem velmi masivní a mocné manipulace a v podstatě nevidím cenově dostupnou ochranu a obranu. Myslím si, že spousta lidí se dostane do situace, kdy cost effective život bude založen na konzumaci externích služeb, které jsou sice free of charge, ale které jejich poskytovatelé vytěžují jinak. Jenomže to není na první pohled vidět.
Děláš ty sám osobně něco pro to, abys tuto závislost zmenšil?
Ze začátku jsem se hodně bránil a fungoval na distribuovaných falešných identitách. Musím ale říct, že postupem času jsem na to zejména z časových důvodů do jisté míry rezignoval. Takže bohužel, dnes jsem jakoby ve vlivu jedné konkrétní firmy, u které mám uloženou většinu dat. A ano, vnímám to jako riziko. Vnímám to jako riziko a párkrát jsem se pokusil o exit. Ale zjistil jsem, že to není triviální.
Když si tady sedneme spolu třeba za pět let – jako ambici má CodeNOW? Co bude za pět let dělat Petr Svoboda?
Doufám, že budu dělat něco podobného, produktově orientovaného, a že tou dobou už budeme globální známou firmou.
Petře, děkuji za návštěvu v dnešní CZECHárně, měj se hezky.
Díky za pozvání.
Zdroj info: autorský rozhovor