Startup Zoundream věří, že pokaždé, když miminko pláče, nejde o žádný jeho rozmar, ale o upozornění na některou z nenaplněných potřeb. Dle jejich názoru pak existuje něco jako “univerzální jazyk miminek”, který se dá za pomocí umělé inteligence generalizovat a přeložit do konkrétních významů.
“Pokaždé, když miminko pláče, něco od vás potřebuje,” říká CEO Zoundream Roberto Iannone. Základní předpoklad pro vyvinutí přístroje, který nám řekne, co konkrétně, pak stojí na předpokladu, že všechna miminka své potřeby dávají najevo stejným nebo hodně podobným způsobem.
Tisíce hodin miminkovského pláče
Společnost Zoundream k dnešnímu dni shromáždila tisíce hodin dat týkajících se pláče miminek. A ačkoli slovo “miminko” a “umělá inteligence” mohou v našich představách vyvolat představu strašidelné sci-fi, Iannone zdůrazňuje, že jejich zařízení nemá v žádném případě ambice nahradit silnou rodičovskou intuici. Spíše by mělo fungovat jako pomůcka, která navýší dovednosti samotných rodičů.
„Cílem našeho vynálezu rozhodně není nahradit roli rodičů při snaze o porozumění vlastním dětem,” tvrdí Iannone. „Spíš jde o způsob, jak jim samotným dodat sebedůvěru a zvýšit jejich citlivost na to, jakými různými způsoby dítě pláče a na co tím upozorňuje.”
Hlad, bolest, větry nebo jen potřeba obejmout?
Zoundream založil Iannone spolu s datovou analytičkou Ano Lagunou, kterou Iannone oslovil v okamžiku, kdy zjistil, že shromažďuje data o dětském pláči a následně v nich definuje vzorce. V Zoundream pak použili software strojového učení k analýze tisíců hodin mezinárodního dětského pláče. Jednotlivé pláče poté kategorizovali a rozdělili do čtyř základních skupin, kterými byly: hlad, bolest, větry a potřeba obejmout.
„Když jsme začínali,” vysvětluje Iannone, „koupili jsme několik levných nahrávacích zařízení a požádali jsme rodiče (a některým z nich jsme za to dokonce i zaplatili), aby umístili nahrávací zařízení do blízkosti svého dítěte a zaznamenávali jeho zvukové projevy.” Toto řešení pomohlo společnosti nastartovat výzkum i přesto, že se rychle ukázalo jako ne příliš efektivní a značně časově náročné. A to především z důvodu náročné postprodukce, v rámci které bylo potřeba z každé nahrávky manuálně odfiltrovat všechny rušivé zvuky.
Jakmile to bylo možné, vyvinuli proto vlastní přístroj, který dokázal všechny nežádoucí zvuky odfiltrovat sám. Kromě zajištění soukromí domácnosti, kde k nahrávání docházelo, tak začala společnost konečně získávat skutečně relevantní data.
Specifický jazyk miminek
CEO společnosti také zdůraznil roli zvukomalebné stránky jazyka miminek. Jde o jejich schopnost rozumět řeči a komunikovat se světem spíše prostřednictvím melodických intonací než pomocí řeči samotné. Tato schopnost je v nich zakořeněná již od jejich raného vývoje ještě v děloze a ukázala se jako stěžejní pro porozumění a analýzu shromážděných dat.
Uvedení technologie na trh
Společnost Zoundream by svou technologii ráda uvedla na trh už letos v létě. Nejprve plánuje svá zařízení poskytovat třetím stranám v Evropě a Asii prostřednictvím již navázaných partnerství. „V posledních třech letech rozdáváme zdarma zařízení (nazvaná BabyT), která provádějí detekci pláče a jeho překlad, každému, kdo o ně projeví zájem," řekl Iannone. “Lidé si je mohou zdarma ponechat tak dlouho, jak jen budou chtít. A my si uchováme sesbíraná data pro výzkumné účely."
A jak je to vůbec s ochranou osobních údajů o dětech? Jsou rodiče s dosavadní prací společnosti Zoundream spokojeni? Zatím se dle společnosti Zoundream rodičům tato technologie líbí a důvody, proč ji používají, se v jednotlivých rodinách liší.
„Obecně vzato to není tak, že by rodiče většinu času neměli ani tušení, co po nich jejich dítě chce. I když někdy to tak zejména u rodičů, kteří mají první dítě, skutečně je,” říká Iannone a dodává: „Ve většině případů je to však spíše tak, že rodiče vědí, co dítě chce, ale jsou rádi, když mohou získat nějaké ujištění. A přesně to jim náš přístroj poskytuje.”