Trh s NFT dosáhl 22 miliard dolarů
Byznys inovace
Foto: Shutterstock

Trh s NFT dosáhl 22 miliard dolarů

Kritici nezaměnitelných tokenů umožňujících zpeněžení digitálních uměleckých děl tvrdí, že jsou příznakem neudržitelné zlaté horečky.

27.12.21

Globální trh s NFT v roce 2021 dosáhl 22 miliard dolarů. Šílenství po uměleckých kolekcích, jako jsou Bored Ape Yacht Club a Matrix avatary, proměnilo digitální obrázky na důležitá investiční aktiva. 

Před NFT někteří zkušení investoři varují podobně jako před kryptoměnami a označují je za znak neudržitelné digitální zlaté horečky. NFT umožňují vlastnictví jedinečné digitální položky, ať už jde o virtuální umění od Damiena Hirsta nebo bundu, která se nosí v metaverzu. Tyto artefakty lze snadno zkopírovat, jejich vlastnictví je zaznamenáno v blockchainu, což se mnohým může zdá jako mizerná investice. 

Údaje od společnosti DappRadar, která sleduje obchody v tomto segmentu, ukazují, že obchodování s NFT dosáhlo v roce 2021 22 miliard dolarů. Růst je obrovský, v roce 2020 to bylo jen 100 milionů dolarů. Tržní kapitalizace 100 nejlepších NFT, které kdy byly vydány, činila zatím 16,7 miliardy dolarů. 

Nejhodnotnějším prodejem NFT v letošním roce byla digitální koláž The First 5000 Days od Beeple. To je značka, pod kterou tvoří americký digitální umělec Mike Winkelmann. Ten v březnu 2021 vydražil svoje dílo za 69,3 milionů dolarů, což z něj dělá jedno z nejcennějších uměleckých děl vůbec. 

Mezi další NFT v hodnotě mnoha milionů dolarů patřil Bored Ape Yacht Club, sbírka 10 000 kreslených opic, které se používají jako profilové fotografie na účtech na sociálních. Opice vynesly 26,2 milionů dolarů. Mezi jejich vlastníky patří třeba moderátor Jimmy Fallon a rapper Post Malone. 

Společnost DappRadar uvedla, že klíčovým faktorem nárůstu obchodování s NFT byly mainstreamové firmy, které vstoupily na trh. Coca-Cola získala více než 575 000 dolarů z prodeje položek, jako je speciální bunda, která se nosí ve virtuálním světě metaverze Decentraland. 

„Hollywood, sportovní celebrity a velké značky jako Coca-Cola, Gucci, Nike a Adidas poskytly NFT novou úroveň exkluzivity. Síla přitažlivosti těchto slavných jmen hluboce ovlivnila NFT a blockchainový průmysl celkově,“ uvádí DappRadar. 

I fotbaloví fanoušci byli terčem marketingu NFT. Experti varují, že jde o riziková aktiva, většinou bez jakýchkoliv regulací. Přestože fotbalové NFT podporují bývalí angličtí reprezentanti John Terry a Wayne Rooney, analytik výzkumné společnosti GlobalData George Monaghan tvrdí, že bude trvat roky, než se NFT začne chovat jako konvenční trh. Monaghan označil rok 2021 v oblasti NFT za šílený a tato horečka prý odezní.

 

ZDROJ

 

Související

Myslete jako marketér

Obě oddělení přitom nakonec řeší ve své podstatě stejné zadání: marketér prodává značku a produkty zákazníkům, personalista prodává firemní kulturu zaměstnancům a pracovní pozice uchazečům. Co kdybychom tedy do repertoáru HR oddělení přidali několik postupů a triků, které se obvykle používají v...


Amazon cloud pomáhá lidem k dostupnějšímu bydlení

Hypoteční gigant známější pod přezdívkou Fannie Mae využívá AWS jako svého dlouhodobého „strategického poskytovatele cloudu“, s jehož pomocí se snaží vyřešit jedny z největších problémů amerického bytového průmyslu. Fannie Mae má před sebou spoustu výzev. V USA je nařízeno zpřístupňovat hypotéky...


CZECHárna Petra Beneše #5 – Gabriela Milfortová

Pokud si chcete přidat Czechárnu Petra Beneše na Spotify, můžete tak učinit ZDE . Gabčo, jak se stane, že se dáma jako ty dostane k obchodování se zlatem? Jak už to tak bývá, ta cesta byla docela dlouhá. U nás v rodině se vždy pracovalo rukama. Pracovalo se poctivě a dobře, ale peněz nikdy moc...