Jan Tobolík: 3D vytištěné violoncello má oproti tomu klasickému 35 výhod
Byznys inovace
Foto: se souhlasem My cello

Jan Tobolík: 3D vytištěné violoncello má oproti tomu klasickému 35 výhod

3D tisk je stále nový obor, který má obrovský potenciál. Využívají jej společnosti například z potravinářského, strojírenského i automobilového průmyslu, své využití však 3D tiskárny najdou i v běžné domácnosti. Zejména technologičtí nadšenci si díky nim mohou v pohodlí domova vytisknout chybějící porouchanou elektronickou součástku, kterou už na trhu nelze sehnat, ale třeba také různé nádoby, hračky pro děti, jednoduché šperky, háčky na ručníky a mnoho dalšího.

26.10.22

My se v tomto rozhovoru podíváme na 3D tisk ve firmách, konkrétně do společnosti MyCello, která tímto způsobem vyrábí kvalitní violoncella. Spoluzakladatel společnosti, programátor Jan Tobolík, nám prozradil, co je při výrobě takového hudebního nástroje nejdůležitější, jakou největší výhodu má 3D vytištěné cello oproti klasickému a také to, jak se poměrně neobvyklý produkt uchytil mezi hudebníky.

Honzo, jaké největší výzvy jste museli při výrobě prvních nástrojů překonat?

Největší výzvou bylo najít ten správný materiál. To nám zabralo několik měsíců. Potřebovali jsme takový, se kterým by se nejen dobře pracovalo, ale hlavně, což je u hudebního nástroje nejdůležitější, aby měl skvělý zvuk. Pro naše zákazníky chceme to nejlepší, proto i nadále probíhá unikátní výzkum akustiky plastu ve spolupráci s univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně.

Proč vyrábíte zrovna cella?

Můj kamarád a zároveň spoluzakladatel projektu MyCello Ondra Kratochvíl je violoncellista. Bydlí v bytě a v době pandemie si jeho sousedi stěžovali, že hraje na své klasické dřevěné violoncello moc nahlas. V té době jsme se shodou okolností oba zajímali o 3D tisk. Když jsme zjistili, že je možné vytisknout i hudební nástroje, nápad byl na světě. 

Jaké výhody má takové 3D vytištěné cello oproti tomu klasickému?

Zatím jsme jich napočítali pětatřicet. Největší výhodou je možnost výroby violoncella přímo na míru, tak aby violoncelistovi jak se říká “sedělo do ruky”. U dřevěných cell jsou jisté standardy, ale spousta nástrojů má různé odchylky. A právě ty umíme naprosto přesně vychytat. Další velkou výhodou je například mnohem nižší pořizovací cena nebo možnost cello rozložit a poskládat do obalu jen o trochu většího, než je pouzdro na housle.

Nebyli hudebníci - vaši potenciální zákazníci - k takovýmto vymoženostem alespoň zpočátku skeptičtí?

Naopak. Všechny vymoženosti vycházejí z mnohaleté praxe a zkušeností zákazníků. A to je obrovská výhoda tvorby produktu “odspodu”. Tedy přesně znát problém a hledat na něj řešení, oproti opačnému přístupu střílet od pasu “výhody” a ptát se zákazníků, jestli by jim k něčemu byly.

Plánujete výrobu i dalších hudebních nástrojů, případně i zcela jiných produktů?

Ano,  následujících letech plánujeme výrobu rozšířit o  elektrické kytary, kontrabasy či housle.

3D tisk má obrovský potenciál, přesto stále není tolik rozšířený. Má nějaké nevýhody?

Řekl bych, že v Česku je 3D tisk naopak velmi oblíbený a rozšířený, což například dokládá i festival Maker Faire, který propojuje nadšence a odborníky nejen z oblasti 3D tisku. Na této akci jsme nemohli chybět, navíc nás pozval jeden z organizátorů Josef Průša, zakladatel Prusa Re­search, jehož tiskárny používáme pro výrobu MyCella. Možnou nevýhodou je, že 3D tisk ještě stále nemá plnou důvěru veřejnosti. Nicméně naše MyCello ukazuje, že případná nedůvěra není na místě.

 

Zdroj info: autorský rozhovor

Související


Karel Trpkoš o digitalizaci ve státní správě: Od kritiky k úspěchu

6Dhub.cz · CZECHárna Petra Beneše #54 - Karel Trpkoš