Šikaně se ve virtuálním prostředí daří – od začátku pandemie narostl její objem o 20 %
Kultura a vzdělávání
Foto: Shutterstock

Šikaně se ve virtuálním prostředí daří – od začátku pandemie narostl její objem o 20 %

Podle nového průzkumu, provedeného ve Velké Británii a Spojených státech, se objem online šikany zvýšil o celých 20 % a fakticky se v online komunikaci stala normou.

29.11.21

Studie analyzovala 263 milionů online konverzací mezi uživateli z Velké Británie a Spojených států, od roku 2019 do letošního léta. Identifikovala celkem 50,1 milionů rasisticky laděných konverzací, povětšinou se odvíjejících od zveřejněných aktuálních zpráv – vyhlášení pandemie Covid-19 Světovou zdravotnickou organizací (WHO), protestů hnutí Black Lives Matter v červnu 2020 nebo brutální vraždy Sarah Everard v březnu 2021.

Zadavatelem studie byla charitativní organizace Ditch the Label, která se zaměřuje především na šikanu a její důsledky na život mladých lidí do 25 let. Její ředitel Liam Hackett uvedl, že se “incidenty” během pandemie stávaly postupně více a více extrémními. Za nejzávažnější pak označil výhrůžky smrtí a faktické útoky na soukromí jako v případě ženy, jejíž děti útočníci fotografovali ze soukromého pozemku skrze okna domu, kde s dětmi bydlela.

Čas pandemie – ráj trollů

Podle Liama Hacketta stojí za nárůstem “incidentů” fakt, že lidé byli během lockdownů izolováni ve svých domovech, bez možnosti realizace zdravých sociálních kontaktů. “Výzkum ukázal, že online trollové a pachatelé šikany skutečně trpí sníženou úrovní psychického zdraví – mohou zažívat traumata, mohou být uzavřeni v násilném prostředí, a v neposlední řadě mohou být sami obětí obtěžování a šikany”, dodává. “Nuda a pocit, že ztratili kontrolu nad svým životem, byly pro rozvoj jejich patologického chování živnou půdou”.

Phoebe Jameson, devatenáctiletá obyvatelka britského Bristolu, je na sociálních sítích velmi aktivní. Už letos v únoru (2021) uvedla pro portál Newsbeat, že online šikaně čelila během roku 2020 denně. “Dělo se to po celý loňský rok. Začátkem roku, když byl klid třeba celý týden, to nebylo tak zlé. Ale během posledních měsíců to došlo až tak daleko, že se s nějakou formou útoku musím vyrovnávat denně”, uvedla.

Tolerance online šikany z ní udělala normu

O nárůstu agrese ve společnosti během pandemie se všeobecně ví – proč tedy jsou výsledky této konkrétní studie důležité? “Právě proto, že se agrese stala všeobecně akceptovanou normou, a to prostě není v pořádku. Platforma Ditch the Label spolupracuje na vládním návrhu online bezpečnostních standardů, jejichž navrhovanou součástí je mimo jiné povinnost sociálních sítí chránit bezpečí svých uživatelů”, vysvětluje Liam Hackett s dodatkem, že dle jeho názoru jde o krok správným směrem.

Hackett ovšem zdůrazňuje také význam vzdělávání dětí, dospívajících a mladých dospělých v této oblasti. “Čím dříve začnou uživatelé vnímat dopady online šikany a nebezpečí, spojených s online radikalizací, tím lépe. Vzdělávání hraje v prevenci patologie nezastupitelnou roli. Na zhodnocení toho, jestli od konce lockdownů došlo k poklesu případů online šikany je sice ještě příliš brzy, ale z údajů, které průzkum poskytl, se zdá, že k zásadní změně nedošlo”.

Podle Ditch the Label má psychické zdraví populace stále klesající tendenci. Lidé čelí v souvislosti s pandemií novým výzvám a agrese je (bohužel) jedním ze způsobů, jak se s nimi vyrovnat”.

 

ZDROJ

Související

Kam směřují nové sociální sítě?

Proč vznikají nové sítě Každý den na sociálních sítích přibývají stovky tisíc nových uživatelů – zejména dospívajících mladých lidí. Na Facebooku jsou jejich prarodiče, na Instagramu jejich rodiče, nejmladší generace proto přirozeně touží po virtuálním prostoru, který bude mít pro sebe. Mladí lidé...


Uživatelé Twitteru si často neuvědomují, že jejich profil je veřejný

Podle studie amerického Pew Research Center, která analyzovala odpovědi více než 2500 majitelů twitterových účtů, bylo více než 83 % z nich přesvědčeno o tom, že jejich účty jsou soukromé (nebo si nebyli jisti), ačkoliv ve skutečnosti byl veškerý jejich obsah veřejný. Veřejný profil využívalo...


Disrupce pojišťovnictví

"Peter Diamandis přichází s predikcí disrupce v pojišťovacím byznysu. Opírá se o tři zdroje: o pozorování novinek na trhu, které zavádí inovativní pojišťovací společnosti; o svoji zkušenost člena představenstva nové digitální Lemonade Insurance; o odhad dopadu silných technologických a byznysově...